Monday, December 8, 2008

Respect for Elders - the Shanghai Episode

Last week, on my way to Shanghai, I had a chance encounter with Jeff Ooi (see the earlier post); on my way back, I had another chance encounter with a minor celebrity of Shanghai.

She is neither an actress nor a singer. She is but a taxi driver in the Shanghai metropolis.

She is Gu Guiyun, a very chatty middle aged taxi driver. The ride to Pudong aifrport was long enough for me to discover something applaudable about this lady.

She became famous after her good deed was reported in the local press several years ago. And that little good deed is simple yet meaningful. To the cynics and critics, it maybe showy; to the great many, me included, it is a sweet and thoughtful gesture.

She gives a free ride to any octogenarian who by chance boarded her taxi. This little gesture is a token of respect to the elderly. Whatever her motives in doing so, the very doing of it encourages the public to think of the elderly.

A short greeting, a little smile or a tiny help go a very big way in how we treat and respect the elderly. There is no better way than educating our children to start from the very early age.

I am particularly impressed that this Confucianist trait is still alive in Shanghai and I applaud this Madam Gu.

Following is an online Chinese report on her charitable deed.

2006年10月30日 13:03
  今天是重阳节,上午,五四中学的同学们迎来了一个特殊的“老师”———大众出租六分公司“的姐”顾桂云。近三年来,她一直坚守着自己许下的一条助老承诺———八旬以上老人坐车不收钱。    的姐讲故事说敬老    “尊老并不是一句套话,我今天就给你们说几个故事,我的女儿比你们大不了几岁,在家里,我也是这么跟她说的。”今天上午,五四中学多功能厅内,顾桂云和她的班组成员在与五四中学的少年志愿队成员们进行座谈。  “现在油价飙升,开车成本那么高,你们家人支持吗?”同学们问。  顾桂云笑了,“如果我的丈夫反对,我肯定不能坚持到今天,所以要谢谢他。女儿一开始也很不理解,笑我“戆”,说,妈妈,我坐公交都收钱的,你为什么开出租不收钱,哪有这么做生意的?我就告诉她,你以后也会老的,也会需要照顾的。”


在座谈中,“的哥”、“的姐”们一再强调,做好事不是刻意的,而是在日常生活中,多个心眼,做些举手之劳、力所能及的事情。    坐我的车是种缘份    “有人说我是做好事,当然也有人不理解,甚至说我作秀的也有。”顾桂云告诉记者,一开始她曾经把一张“八旬老人乘坐本车可以免单”的牌子贴在车子座位后面。因为是自己的个人行为,顾桂云每次都是出了公司才挂上牌子,回公司前再把牌子取下来。但是后来发现,一些乘客的第一反应是,“你们公司又在搞活动啦?”一些老人坐了别的大众车被收了钱,甚至专门打电话到公司投诉。“现在牌子我不挂了,看到年纪大的就问问人家多大岁数。”  这些“郁闷”的往事也曾经困扰过顾桂云,“后来想想,自己要尽这份孝心,随便别人怎么想吧。”但有的人提出的要求太“过分”,顾桂云也难以承受。一位媳妇曾经打电话找到顾桂云,说自己的公公行动不便,每个星期都要到锦江乐园附近去看病,希望顾桂云可以免费接送一下,而她们家去医院要大概80元车资,加上等候每次需要3个小时左右。“我做好事也是有限度的,我自己也是上有老下有小。”对于这样近乎无理的要求,顾桂云只能无奈地摇摇头,“老人坐我的车,这就是一种缘分,我敬点孝心给他们的免单,并不是刻意去做。”    父母早逝成遗憾    说到这个“免单规矩”的由来,顾桂云就忍不住思念自己早逝的父母。“我的父母如果还在世,也有80多岁了,可惜他们走得早,没有享到我一天的福。”这个遗憾,让顾桂云至今耿耿于怀,每次看到白发苍苍的老人伸手拦车,她就会想起自己的父母,想起父母把自己拉扯大的艰辛。“我现在唯一能做的,就是孝敬好自己的婆婆还有这些坐我车子的老人。”  2004年4月的一天,顾桂云在仁济医院门口接到一对从宝山罗店赶来看病的老夫妻。由于专家门诊不开,那对80多岁的老夫妇扑了个空。顾桂云开车将他们送到了瑞金医院后,搀扶老人下车。转身要走时,阿婆想起还未付钱,追了上来。顾桂云表示免费,但阿婆拉着她不让走,“小姑娘,你一个女人开出租车挣的也是辛苦钱,我们怎么能不付呢?”站在车前一时不肯离开。  顾桂云的解释最终让老太感动得流下了泪,旁边的人得知原委后,不禁交口称赞。从此,她暗下决心,要将助老行动制度化:见到老人上车就闲聊几句,只要得知老人年过八旬,一律免车费。
  新闻背景:顾桂云受聘校外辅导员
  今天起,五四中学校长沈嵘聘请顾桂云担任校外辅导员,并准备邀请她下半年随行探访该校的院士老校友。  据沈校长介绍,他从媒体上得知顾桂云的事迹后,为其坚持助老的信念所打动。在与顾桂云所属的大众出租公司进行沟通后,将其历年的感人事迹作为学生思想道德学习的榜样案例

1 comment:

View from NY said...

Very interesting. Often we forget the power of setting a positive personal example, but even the smallest pebble can start a ripple that covers the whole pond.

I will also look out for local editions of "Cosmopolitan Confucians" as a companion to "Moments in my Metropolis"